Pages

Nov 4, 2011

Ve bir gűn gelir anneler de őlűr!

Őlűm. O ne soğuk bir kelimedir őyle. Oysaki alışkın olmalıydık. Gűn geçmiyor ki sarsılmayalım őlűm haberleriyle.

Oysaki alışkın olmalıydım. Aylardır iyi değildi. Hatta onun için son bi kez olsun gidip gőreyim diye geçmiştim Kuzey Atlantik’i . Iyi de olmuştu. Sarılmştım o bir kuş kadar kűçűlműş bedenine. Gőzlerinin matlaşan ferinde yansıyan kendimi gőrműştűm, ki beni iyi gőremediği de belliydi. Ama dűzelmişti iki gűn sonra. Sanki benim gelişim ona yeni bir enerji vermişti. Alıp ellerime başını “anammm- anacım” deyip őpműştűm alnını. “Dake kurban!” demişti. Dayamıştım başını gőğsűme. Ve belki ilk defa bőylesine koklamıştım anamı. Kokusunu hatırlamak istiyordum. Ilk defa kızımı őyle salt sevgiden koklamıştım. O zamana kadar ne bilirdim kokunun -sevdiğinin kokusunun- ne mene bir şey olduğunu? “Kınayı getir aney/ parmağın batır aney/ bu gece mısafıram/ koynunda yatır aney” tűrkűsűnű sőyleyerek kucağında uyumuştum. Saçlarımı okşamıştı. Nasıl da rahat bırakmıştım kendimi uykuya. En gűzel uykumdu sanki bu..

Dűzelmiş gibiydi, ama sanki iyi değildi bu defa. Biliyordum iyi değildi. O da biliyordu. Uçak Izmir űzerinden uzaklaşırken, ağlamak gelmişti içimden. Sanki bir daha annemi Izmir’de gőremeyecektim. Elimdeki makaleye odaklaşarak kaçmıştım bu olumsuz dűşűnce sağnağından. Benden sonra tekrar hasteneye kaldırmışlardı. Ardından bir daha. Ve en son iki gűn őnce ablam arayıp “acile getirdik anneyi, durumu iyi değil bu defa” dediğinde biliyordum. Geleyim dedim! “Yetişemezssin. Hem gelsen ne yapabileceksin ki. Sanki biz burdayız da bir şey mi yapabiliyoruz” dediler. “ Saçmalamayın yahu! Hele durun biraz. Bakarsınız yine atlatır, belli mi olur?” deyip hem kendime hem bizimkilere umut aşılamaya çalıştım işe gitmeden evvel. Işe gideli 1 saat olmamıştı ki haber geldi: őldű!

Bir anda her şey bir sessizliğe bűrűndű. Dışarıdaki araba sesleri, koridordaki insan sesleri, bilgisayarın soğutucusunun sesi, her şey. Bir űşűme ardından. Gőzlerimde bir yanma hissi sonra. Boğazımda bir dűğűm. Sonra belli belirsiz bir boşluk duygusu: Anne yok artık!

Artık " Dake çavani” diye telefon edemiyeceğim. “Dake kurba, te çavani? Senine?” diyemeyecek. Sonra o belki ilk ve son defa içime çektiğim kokusu.

Ardından karşı konulmaz bir ağlama. Dirseklerim masaya dayalı, başım avuçlarımın arasında, salya sűműk ben. Sessiz olmaya niye çalıştım ki. Hıçkıra hıçkıra ağlasam ne olacaktı ki? Kaç dakika sonraydı hatırlamıyorum. Baktım çalışmaya çalışıyorum. Sonra kapattım herşeyi. Eve geldim. Yanımda o boşluk duygusu. Kocaman bir boşluk. Ağlamak boğazımda dűğűmlenmişti şimdi.

Űç ananın çocuklarını beraber bűyűtműştű; 9 çocuk. Ilk ikisi bir anadan, biri bir başka anadan ve son altısı kendinden. Aile sırrı bile değildi bu. Sadece mesele o değildi. Herkes kardeşti. 20 yaşımdaydım ilk duyduğumda son altı çocuğun annemden olduğunu. Kimse űveylik duygusu yaşamasın diye, kimse “analık- űvey annelik” yapıyorsun demesin diye bıçak sırtı bir dengede bűyűtműştű bizi. Őzlűk ve űveylik hiç konuşulmadı. Bir gűn olsun şikayet ettiğini duymadım. Hatta bazan “kendini paspas etmişsin be anam” diye dűşűnmediğim olmadı değil. Ama başka tűrlűsűnű de zaten yapamazdı. Bőyle yapılmalıydı annelik.

Komşularını, kedilerini, çiceklerini ne çok severdi. Çiçekleriyle konuşurdu. O konuştukça çiçekleri canlanırdı sanki. Bitkilerin de bir psikolojisi olduğunu ilk ondan őğrendim aslında. “Oğul o da candır. O da bilir sevgiyi” demişti bir gűn. Kızım derdi çiçeklerine ama; bűtűn çiçekler kızdı  :-)

Gűzelliğe de dűşkűndű. Kadınların gűzelliğine bir başka dűskűndű. “Anne sende lezbiyenlik var valla” diye takıldığım da olmuştu. Yakışıklı erkeğe de “gűzel erkek” derdi. Babamı kışkançlıktan çatlatırdı bu, ama yine de saklayamazdı gűzel karşısındaki duygularını. Az kűfűr yememiştir babamdan. Aslında yaşlanmanın da bu yanı çok ağrına gitmişti sanki. Hiç sevemedi, alışamadı yaşlanma duygusuna. Hep sanki genç, gűzel, ve sağlıklı kalmak istedi (kim istemezdi ki?). “Oğul benim gőzlerim niye bőyle olsun ki? Gőzűműn ışığı niye sőnsűn ki” diye sorardı. Kabul edilir, anlaşılır bir şey değildi yaşlanmak ve belli fonksiyonları yitirmek.

Nasıl da isterdi okuma yazma őğrenmiş olmayı, okula gitmeyi, ve bir meslek sahibi olmayı.Araba sahibi olmayı. Nasıl da őzenirdi kadın şőfőrlere. “Izin vermediler oğul! Ne vardı elim(iz) kalem tutsaydı?” diye serzenirdi hep. Ah her kadın biraz feminisstir aslında derdim içimden.

Anam, o gűzel anam yok artık. Sosyal networkun birinde “artık daha yalnızım” diye not dűşműştűm dűn. Yalnızlık neyse de yaşın kırklarda olsa da annesiz yalnızlık kőtű bir şey. Bir garip boşluk duygusu. Őlűmlere, őlűm haberlerine alışmayla da ilgisi yok. "Ve bir gűn gelir anneler de őlűr" gibi mantıksal çıkarımlarla da alaksı yok, çűnkű her őlűm erken. Her őlűm genç. Her őlűm apansız. Her őlűm haksızlık…

26 comments:

aglea said...

ölen anne olunca, acıyı paylaşmak için kelime bulamıyor insan, zaten imkansız... ne güzel kadınmış annen. başın sağolsun. huzur içinde uyusun. sabır diliyorum...

chtrtm said...

Başın sağolsun. Mekanı cennet, ruhu hep başucunda olsun.

Ebru said...

Ne diyeceğimi bilemedim:( Kaç yaşında olursa olsun cidden hep erken.
Başınsağolsun çok üzüldüm. Gözlerim doldu okurken:(

zihni örer said...

Sevgili EG kadeşim,
"Ve bir gűn gelir anneler de őlűr"

evet, herne kadar soğukanlı biri olduğumu bisem de, söz konusu anne olunca içime bir kıvılcım düşüverdi bu hüzünlü yaslı yazıyı okuyunca!

bir gün babaların da ölebileceğini öğrendim de anneler için aynı şeyi düşünmeye cesaretim yoktu. demek ki öyle!!!
Başınız sağolsun Dost.

Anonymous said...

ah!
söylenecek sözü yoktur bu duygunun, tarif edilemez zaten. yaşamayan da bilemez. bizler sadece tahmin edebiliriz.
başınız sağolsun, güzel günler geçirdiğiniz için kendini şanslı saymalısın.

endiseliperi said...

başınız sağolsun. çok üzüldüm, eleştirel günlük. diyecek söz bulamıyorum.

Karōshi said...

Sabır diliyorum.. Nur içinde huzurla uyusun anneciğiniz.

Unknown said...

Çocuk kaç yaşında olursa olsun arkasındaki dağı annesidir..
Başın saolsun , toprağı bol mekanı cennet olur inşallah...
Allahs abırlar versin sizlere...

EKMEKÇİKIZ said...

Sevgili Eleştirel,
Öksüz kalmanın yaşı yok ne yazık, ana yavrusu olmanın yaşı olmadığından sanırım.
Başın sağ olsun, acısı yerinde kalsın, anan rahat uyusun.:((

Aynur (Küçük Hala) said...

Allah (c.c) rahmet eylesin
başın sağolsun...sabır diliyorum

Gulcin said...

Eg,
basin sagolsun.
rahat uyusun annen, huzurlu olsun.
senin de sabir yaninda olsun :(
tekrar basin sagolsun

kadim said...

içimiz acıdı:( gidenlere rahmet,kalanlara sabır diliyorum:(

Gulsen said...

Ne güzel bir yazı yazılmış arkasından anneye...
Çok üzüldüm sabır dilerim.

Anonymous said...

basin sagolsun sevgili elestirel günlük kardesim. ne denir....

1i said...

başınız sağolsun .
ölüm haksızlık değil ,
zaten hayatın kendisi ölüme giden bir yol değil mi ?

Tolga said...

başın sağolsun abi. "kırbacı acı, kılıcı zulüm, allahsız ölüm" diyordu ozan emekçi. böyle birşey...

Eleştirel Günlük said...

Cok sagolun arkadaslar desteginiz icin.

Aydan Atlayan Kedi said...

Ben babamı kaybedeli 15 ay oldu. Ama hala içimde bir ateş var. Ve biliyorum ömrüm boyu onu içimde taşıyacağım. İnsan yaşı kaç olursa olsun anneyi babayı kaybetmeyi duygusu ile başedemiyor. Bir kaç gün önce babamın mezarını ziyarete gittiğimde henüz iki ay önce babalarını kaybetmiş iki çocuk gördüm. 20'li yaşlarının başlarındaydılar. Ben ise babamı kaybettiğimde onlardan çok çok büyüktüm. "Nasıl başedecekler" diye geçti içimden. "Biz yetişkinler bununla başa çıkamazken onlar nasıl başedecekler?" İnsan ölümün varlığını her ne kadar doğal karşılıyorum kabulleniyorum dese de yalan. Ölümü kabul etmek anlamak mümkün değil. Anneniz huzur içinde uyusun. Dilerim çok güzel bir yere gitmiş olsun. Ve orada mutlu olsun. Size sabırlar diliyorum...

Ebru said...

Nasılsın Eg?
Umarım iyisindir.

Hayal Kahvem said...

Selam, annem öldüğünde ne hissetmiştim biliyor musunuz? Üşüme duygusu. Her ölümde yürekte bir boşluk kalır ya. Hani boş kalan yerler çabuk hava alır. Annenin boşluğu dondurucudur.

Allah unutturmasın bu acıyı denir ya hani.. Çok kızardım bu söze. Aslında daha büyük acı yaşayıp bu acıyı unutmayın anlamına geldiğini, annesini, babasını ve iki kızını trafik kazasında kaybeden arkadaşımı görünce anladım.

O sebeple Allah bu acıyı unutturmasın demeliyim. Sevgiler.

Ben ve Benimkiler said...

Tesadufen blogunuza rastladim... Baslik beni cekti ve okudum... Basiniz sagolsun... Ben de bir anneyim... benim de bir annem var. Allah sabir versin, unutmak mumkun degil tabii, sadece alisacak zamanla insan sanirim annesiz yasamaya, nasil olacaksa..!! Allah bu aciyi unutturmasin.. Sevgilerimle.

çay ve simit said...

Başınız sağ olsun...
Her ölüm erkendir ve her evlat "yaşı kaç olursa olsun" muhtaçtır gidenin sıcaklığına hala ama hayat işte,zamanla küllenmesini beklemek kalır içe düşen ateşin...
Allah sabır versin.

Eleştirel Günlük said...

Her firsatta elestirdigim kulturumun(daha iyi olmasi icin tabii) en iyi yanlarindan biri bu iste. Tanimasak da sosyal destegimizi esirgemiyoruz birbirimizden. Yalniz degilsin diyen bir kulturumuz var ki bu cok onemli. Cok sagolun arkadaslar..

1i said...

kültürden kaynaklandığını sanmıyorum. bence yaradılış halinden (fıtrat ) kaynaklanıyor ve bu bizim insanımızda oldukça belirgin düzeyde .

bilmiyorum , en zor anımızda kalabaklık arasında yalnız kaldığımızı sandığımız anda yeniden kalabalığa mı karışıyoruz ?

Zehra B. said...

Başın sagolsun EG abi, yazıyı aglayarak okudum.. Allah mekanını cennet etsin

Bir Dut Masalı - nUnU said...

başınız sağolsun..
vedalar insana çok şey katıyor,
çok şeyle yoğurup, harmanlıyor..
anne- baba vedaları ise hiç bir şeye benzemiyor !!!

allah bunu unutturacak başka acılar yaşatmasın..
....