Pages

Oct 13, 2011

Memleket Izlenimleri

Kısa bir sűre için memleketteydim, Izmir’deydim (Izmir’li değilim ama memlekettir Izmir bana). Yazılabilecek ne çok şey var. Her kőşesi bir başka hikaye, bir başka masal, bir başka myth. Tűrkiye Frankfurt Okulu için harika bir labroutavar olabilir aslında. Ne diye teorik çalışmiyoruz ki bunca material varken? Biliyorum biliyorum mevzuat izin vermez.

Nasıl da kalabalıklaşmış. Nasıl da hareketli. Sanki bir kampanya var her yerde. Genç nűfusun yoğunluğu mu, ekonomik yaşamdaki hareketlilik mi, sosyal yapıdaki hareketlilik mi, yoksa bűtűn herşeylerin toplamı mı? Evet evet hepsinin toplamı.

Atatűrk ve bayrak: Içim dışım bayrak ve Atatűrk oldu resmen. Başını nereye çevirsen Atatűrk ve bayrak. Sanki seferberlik var. Sanki koca şehir bir fetişizme tutulmuş. Manyak mısınız lan? Ipe sapa gelir başka işiniz gűcűnűz yok mu allasen?

Insanlar kokuyor. Evet gűzel kadınlar ve kızlar bile kokuyor. Yok mu parfűműnűz ya da ter kokusuna karşı bir kozmetiğiniz diye saçmalamayacağım tabii ki. Çűnkű biliyorum ki ekmeğe yetmiyor birilerinin parası. Hatta tűp alamadığı için kış aylarında bir ay banyo yapamayan da biliyorum.

Ne çok sigara içiliyor. Açık havada bile ikinci elden sigaranın ne mene bir şey olduğunu yeni őğrendim. Sağınızdaki masada birileri sigara içiyor diye yer değiştiriyorsunuz iki dakika geçmiyor ki kaçtığınız tarafta birisi sigara yakmasın…6 yıl oluyor sigarayı bırakalı. Hiç őksűrmedim-aksırmadım ama iki haftada őksűrűp-aksırmaya başladım…

Devlet daireleri hala iş takibi yapan insanlarla dolu. Ve orda sadece soruları yanıtayan bir sűrű insan çalışıyor. Işsizlik için iyi ama inanın o denli insan gűcű aynı zamanda korkunç bir işgűcű kaybı… Ve en őnemlisi devket dairelerinde iş gerçek anlamda kayda değer bir iş yapılmıyor. Bir oyun gibi…

Yemekler, sebze ve meyvelerin tadı. Himmm… Insana yaşama sevinci veriyor. Hele hele sabahın serinliğinde yiyeceğiniz bir kaç incir ya da şeftalinin doyumu anlatılır gibi değil..

Trafik! Iğrenç. Afferim kapitalizme nasıl da herkese bu koşullarda araba satabiliyor. Insanlar nasıl satın alabiliyorlar! Ama gerçekten herkesin araba sahibi olmasına gerek yok Izmir’de. Araba sahibi oldukça gidilecek yere ulaşmak daha da uzuyor. O trafik olmasa daha kısa sűrede gidilir gidilecek her yere..

Yine de insanlar onca olumsuzluklara rağmen her fırsatta yaşama sarılabiliyor, eğlenebiliyor, umutlu olabiliyor… çűnkű çűnkű hala insan yanını yitirmemiş çoğunluk…Ve onca yoksulluğa rağmen yoksunluk yaşamıyorlar çűnkű gőnűlleri zengin..

9 comments:

Ebru said...

İzmir'i neden bilmem hiç sevemedim. Seçim zamanını bekler gibi duran binalarını da o binaların üst katları her an kat çıkmaya hazır bekliyor ya ne kadar çirkin görünüyor.
Trafik desen Ankara'dan daha iyi ama deniz olan şehirlerde garip bir hengame yoruluyorum ben.

Kısa da olsa iyi gelmişir eminim Memlekette! olmak:)

SentiuS said...

Hoşgelip-gitmişsiniz...
Konak ile Karşıyaka arasındaki böyük/düz tarla duruyor mu?
Hasan Sağlam Öğretmenevi'nden gecenin bi saati anannem bakıp bakıp "şu düz tarla bizim olsa" demişti, karanlıkta körfeze... :)))
İzmir olan bitenden en hızlı etkilenen şehir yaşadıklarım arasında, popüler olan neyse ardından koşturuyorlar. Uzun ve derinine sohbet edemiyorsun, sıkılıp hadi eğlenelime giriyorlar. Denizdendir diyorum denizden... :)))

Gulsen said...

oldum olası kemalist trip yapan yaşlı teyzelerin olduğu yerler antipatik gelir bana, izmir uzak dur benden !

zihni örer said...

hoş geldin yoldaş:9
hani buralara kadar yaklaştın da , türkülü, şiirli bir rakı sözümüz vardı. Antalya şuracıkta 8 saat bir yol idi yürüyeyerek, pardon otobüs ile:)
İzmir yine en kontrollü yer sayılır. Anadolunun diğer bölgeleri hızla asker büyütüyor düşmana karşı! en az 3 sloganının 10 yıl sonrasını görelim, felaket!!!

Eleştirel Günlük said...

Iyi geldi valla Ebru! Ama Izmir'i severim ben. Herseye ragmen iyidir iyidir...

Eleştirel Günlük said...

SentiuS izmir cok degismisti. yabanci bile kaldim. O ogretmen evini de bilmiyorum o tarladan nereyi kastetdigini de... Ama Izmir ozellikle secilen yerlerden biri fasizan milliyetciligi tirmandirmak icin... Ebru'ya soyledigimi sana da soyleyeyim: Herseye ragmen iyidir iyidir... Ha deniz meselesine gelince, denizi buyuludur yunan mitolojisinin bugusunu tasir...

Eleştirel Günlük said...

Gulsen haklisin oyle yerlesti bircoklarinin kafasina ama o Izmir gercekligini tumuyle yansitmiyor bence..

Eleştirel Günlük said...

Zihni hocam aklimdaydin valla. Belki bir gun... Anadolunun diğer bölgeleri hızla asker büyütüyor düşmana karşı! sozu cok etkileyici iste onun icin teorik ve pratik calismalara ihtiyac var diyorum... Sonra cok gec olabilir. Birileri "neler oluyor?"a isik tutmali...

Anonymous said...

coach loves izulas & eshot!
hem de her hatta!