Pages

Sep 18, 2008

Amerikan Kamuoyu Üstüne

Amerika’nin en ünlü talkshow ve politik komediyenlerinden biri olan Bill Maher ile MSNBC’nin spikeri Rachel Maddow arasından geçen bir görüşmeyi dilim döndüğünce çevirip sizinle paylaşmak istedim.


BM: Bush’u ikinci defa seçerken Amerikan kamuoyu düşündü ki ilkinde bu herif beceremedi hadi ikinci bir defa da seçelim. Öyle görünüyor ki kamuoyu hep böyle yapıyor. Bu ülkenin altı çizilecek özelliği şu ki, bu kamuoyu yönetilmek icin gereğinden fazla aptal. Gerçekten![Olup biteni] anlamak için çok salaklar. Terörizm ya da çevrecilik gibi kompleks durumlari nasıl aciklarsınız bunlara. Açıklayamazsınız. Kamuoyu daha çok köpeklere benziyor. Köpekler gibi ancak komuttaki ses tonunun yükselip alçalmasına göre anlayabilir. Şöyle aklı başında rasyonel bir tartışmayı anlama kapasiteleri yok. Bir köpek mükemmel bir biçimde anlayabilir 20 ya da 30 komutu; gel, git, yat, kalk, yakala gibi… Bu ülkedeki insanlar da ancak şu “başınabuyruk” (Maverick) gibi, “saldırı” gibi, “hücum” gibi, “asker yığma” gibi terimleri anlayabiliyor. “Asker yığma herzaman işe yarar. Ancak başınabuyruklar iyi becerir bu asker yığma işini.” Yani sonuçta inanmıyorum bu insanlara. Doğru karar verebileceklerine inanamıyorum.

RM: Ama bu bağlamdaki dinamik daha doğrusu başına buyruk ile derin, ince analiz edilmiş complex düşüncenin karşılaştırılmasi değil de sanki daha çok “zayıf” ile salağın” karşılaştırılmasıyla ilgili gibi. Amerikan kamuoyu diyor ki “bakın biz anlıyoruz seçtiğimizin salak olduğunu ama aptal ve salaklar tarafından yönetilmekten o denli nefret etmiyoruz. Zayıfların [ya da korkak, entel, humanist demokratların] bizi yönetmesi bizi daha çok rahatsız ediyor. Ve seçim hazırlıklarina bakarsanız cumhuriyetçiler (Republicans) hiç zeki oldukları üzerine tartışma yapmıyorlar. Daha çok demokratların zayıf, korkak, entel, ve kavgada güvenilmeyecek birileri olduğunu tartışıyorlar.

BM: Evet ama onların anlamdıkları da şu: McCain (Cumhuriyetçilerin adayı) büyük bir olasılıkla hepimizi ölüme sürükleyecek. Irak’da yüzyıl ikiyüzyil kalacak ama benim inancıma göre bu savaşın en can alıcı noktasını analdığı bile yok. Irak’da ya da Afganistan’da insanlar bizden onların ülkelerini işgal ettiğimiz için nefret ediyorlar. Yoksa Islamcı radikal olduklarından değil. … Biz onların ülkelerinde üssler kurdukça, PizzaHut’lar açtıkça, bizden nefret etmeye devam edecekler ve herzaman kendini havaya uçurarak bizi öldürmeyi göze alacak gençler bulacaklar.


16 comments:

Tolga said...

Bill Maher, hem delikanli hem de super komik bir adam. Hangi show'unu izlediysem, keyif aldim hep.
Delikanliligi da surada sergilemis. Ozellikle diger Amerikali liberaller gibi politik dogrucu olmamasi yuzunden sevdim ben bu adami.

Eleştirel Günlük said...

Sagol Tolga link icin. Oldukca komikmis.

Biliyorsunuz degil mi Maher ABC'de calisiyordu. Eylul 11'den sonra Bush'a ve yonetimine laf soyledi diye isten atildi. Sona HBO'ya gitti..

cüneyt uzunlar said...

Tolga'nın 'Şurda'sına tıkladım... Erişime kapalı diyor...

Amerikeden böyle derkenarlar beklyorum daha... teşekkürler

Eleştirel Günlük said...

Youtube oldugu icindir Cuneyt.

Bu arada Turkcemi bagisla, "derkenar" ne demek sahi?

cüneyt uzunlar said...

Derkenar etmek: bir kitabın sayfalarının veya yazının kenarına not düşmek.

kaynak:
http://www.tdk.gov.tr/TR/SozBul.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA849816B2EF05A79F75456518CA&Kelime=derkenar%20etmek

Eleştirel Günlük said...

Sagol ya Cuneyt! Sayende bir kelime (ve guzel bir kelime) daha eklendi dagarcigima.

Anonymous said...

Wilhelm Reich'in Kişilik Çözümlemesi adlı bir yaptını okumuştum yıllar önce, bölümün sonlarına doğru şöyle bir deneyden söz eder: "Beyni alınan bir köpeğin yaşayabilmesinden" söz eder, yazıyı okuyunca paylaşmak istedim... Sanırım köpeklerle ve insanlarla olan farktan söz ediyor:)

Amerikada olan bir şey neden bizde bu kadar önemlidir, örneğin Amerikada yapılaçak olan bir seçimi bile Türk tv kanalları canlı yayında verir.. İlginçtir pentagona girmeden çok önceleri bir yazarımız Filistin kampında ki dönemini köşe yazısında "yoldaşlarım beni vuracak" diyerek hergün yastığının altında silahla yatartım dermiş, şimdi de Amerikan, Avrupa Medeniyeti, Roma İmparatorluğu, Antik Yunan Çağı deyince ağızlarının kenarından pis sevinç salyaları akıtarak anlatırlar, kendi tarihlerine gelince de bilinçleri tepe taklak olur bu Amerika hayranları.

Gece gündüz salvolarla Amerika - Türkiye ilişkilerini değerlendirirler..

Acaba Türkiye (küçük Amerika) olmaktan çıkıp büyük Amerika olduğundan mıdır ve Amerika küçülüp - küçük Türkiye olduğu için midir bunlar?

(Eleştirel Günlük ilk verdiğimde cümle eksiklikleri olduğu için silip buna yer verirsen sevinirim.)

Eleştirel Günlük said...

Merhaba yerlatındannotlar,

Bir ara sanirim Tolga'ydi, Pittsburgh'daki arkadaslarina aslinda butun dunya halklari Amerkan secimlerine katilmali diye bir spekulasyon yarattigindan soz etmisti. Sebebi de acikti: cunku Amerikan secimleri bizi de etkiliyor. Herkesi etkiliyor. Bizim AKP'nin yaptiklarindan yapacaklarindan daha bir direkt olarak etkiliyor bizi Amerikan secimleri. Bu nedenle ilgilendiriyor bizi. Yani bunun icin onemli. Kuskusuz mesele olaylari nasil izledigi insanlarin. Bizim medyanin kic yalamasi gibi, Amerikan ozentisi yaratma amacli secim izlenimleri farkli bir konu.

Benim bu konuyu yazisim ise iki seyle ilgili: 1) gercekten sadece Amerikan kamuoyu degil halklar oylesi bir Pavlovun kopegine donusturulmus durumda ve Maher bunu guzel ifade ediyor. Yani sanmayalim ki Amerikan kamuoyu bizim Icanadoludaki okuzlerden daha ileri...

Ikincisi ise bana Aziz Nesin'i hatirlattigi icin yazdim... HAtta birileri cikip yahu bu analizi bizim Aziz Nesin yillarca once yapmisti demesini beklemedim degil hani...

Anonymous said...

Merhaba Eleştirel Günlük,

Biraz önce başka bir arkadaşın sayfasında Can Yücel ile ilgili şiirine yorum yapmıştım Aziz Nesin'in "bu ülkenin yüzde 60'ı aptal" hatta gelen tepkilerden dolayı "hayır yüzde 90'ı aptaltır" sanırım demiştir diye yazmıştım, (AKP'yi pür-ü ak gören bazıları halen kabullenmiyorlar ama AKP'li yetkililer açık açık söylüyorlar - utanmıyorlar da üstelik) makarnaya - kömüre - arkasına satılamaz yazan çeyrek altınlarla oy veren bir halk bunuda hak ediyor bugüne indirgediğimizde..

Hatırlattın yazayım, beklentilerini boş çıkarmayayım istedim..

Tolga said...

EG, Zizek daha sonra benim dedigimden de radikal bir oneride bulundu bir TV programinda. (Democracy Now'da, sen haber vermistin sanirim.) : Amerikan halkinin iyiligi icin Amerikan halki haric tum halklar Amerikan secimlerine katilmali.

Ali said...

bu okuduklarim amerikan kamuoyundan ziyade amerikan entelektuelleri uzerinde dusunmeye itti beni. ozellikle bill maher'in tarzi bizim jakoben "laikci" cumhuriyetcilerinkini andiriyor.

senelerce icinde yasadigim amerikan halkinin siyasi zekasini yuceltiyor degilim burada, cok apolitik ve cahil bir toplum evet... sadece halki "kopek" gibi gormenin uzun vadede yaratacagi sonuclardan cekiniyorum. halk demokrasinin kaynagi olmalidir ve oyle gorulmelidir, kullandigi bir arac degil, gercekler bunun tersi olsa bile. fasizm kokan soylemler bunlar.

Simon said...

Ben Cumhuriyetcilerin ya da onlara oy veren insanlarin aptal olduklarina inanmiyorum. Yani gercekten kandirildiklarina, saf olduklari icin Bush'a oy verdiklerine ve McCain'e verececeklerini de dusunmuyorum. Bu bir secim meselesidir. Bilincli bir tercihtir. Insanlarin gercekleri birbirinden farklidir, hele ki siyaset sahnesinde "gercek" son derece subjektif bir kavramdir. Aslinda gercek senin tuttugun herif ne diyorsa odur cogunlukla (Elbette herifin de bunu icten soyledigine kani olman gerekir). Insanlarin cogu icin boyledir, inanmak istedigi seye inanir insan cogu zaman. Bunun zeka ya da anlama kabiliyeti ile bir ilgisi yok. Ve ne yazik ki boyle bence... Insan dedigimiz bu.

Eleştirel Günlük said...

Ali merhaba,

Once Bill Maher'i anlamak uzerine su denmeli. Maher tam bir seytanin avukatidir. Taraf tuttugunu soylemek bu nedenle zordur. Yani ayni seyi demokrat secmenler icin de derse sasmamali. Ama Maher zeki bir adamdir. Bu nedenle solda (yani haklidan yana) gorunur (keh! Keh!)Yani gercekten zekasi izin vermez cumhuriyetci olmaya...

Halki "kopek" gibi gormek ve bunu halkin tepkisel davranislari uzerinde klasik ve operant kosullamanin terimleriyle aciklamak bir hakaretten ote bir elestiridir. Bu elestiride de fasizm'i gormuyorum acikcasi. Asil fasizmdir populist olan, halkin yanlis, salak yanlarini yapay yuceltmelerle kullanan...

bence de halk (sadece Amerika'da degil) alabildigine disempowered (nedir bunu Turkcesi yahu!)edilmis, uyusturulmus, beyinsiz bir kitleye donusmus (ya da hep oyleydi). Bunun yuceltilesi bir yani yok yani... Halk kavramini yeniden sorgulamali bence..

Eleştirel Günlük said...

Simon merhaba,

Amerikan halkinin "gercekten kandirildiklarini, saflastirildiklarini, aptallastirildiklarini gormek icin Amerika'da cok mu cok sistematik olarak yurutulen (50'li yillardan beri diyebilir birileri) apolitizasyona, fobilere (komunizm korkusu gibi), kosullamalarina bakmak gerekiyor.

"Bilincli tercihtir" diyorsun. Haklisin. Bilinclidir bence de. Ama bilincli tercih ne yazik ki tarihsel olarak hic bir zaman "ozgurce ve bagimsizca" olmamis ki. Bireyin ozgur ve bagimsiz dusunme yetilerinin ve potensiyellerinin gelismemesi icin hersey cok onceden ve sistematik olarak duzenlenmektedir.

"Senin tuttugun herif ne diyorsa" derken biraz da erkek egemen kacmissin sanki :-) ben hatun tutmak istiyorum valla...

Yok yok insan dedigimiz senin tanimladigin gibi degil. Uzgunum ama senle hemfikir degilim...

Eleştirel Günlük said...

Simon daha yeni farkettim: Wilhelm Reich'in Kucuk adamini ikon yapmissin. Ben o "kucuk adam"in "kucuk adam" olmalardan cikmasina inaniyorum ve bunun icin de ozelestiri anlaminda gercekten acimasiz olmasi, kili kirk yaran bir inceleme ve merak'a sahip olmasi gerektigine inaniyorum. Insan'in dogasi diye bir sabit-duragan bir kaliba da inanmiyorum...

Anonymous said...

Simon diyor ki "Bunun zeka ya da anlama kabiliyeti ile bir ilgisi yok."

Zekanin ve anlama kabiliyetinin insanin secimlerinde rol oynamadigini soylemek pek akillica degil bence.